Naast haar werk als operatieassistent en commissielid van de LVO, is Germaine Geerders sinds 1 juni ook actief als teamlid bij DUTCH. Op 12 en 13 juni 2024 vond de kick-off van de themagroepen plaats. Het waren twee bijzondere dagen vol inspiratie en samenwerking, waarin de eerste stappen zijn gezet naar een transformatie van het zorgonderwijs. (Germaine rechtsonder, gehurkt)
Wat betekent DUTCH?
DUTCH staat voor Digital United Training Concepts for Healthcare (DUTCH). In dit nationale programma werken ziekenhuizen, opleidingsinstituten en bedrijfsleven samen aan een nieuwe manier van opleiden van en ontwikkelen voor zorgprofessionals in de ziekenhuizen.
Voordelen digitale training
DUTCH zorgt voor meer opleidingscapaciteit door verhoogde efficiëntie in het opleiden en stimuleert een leven lang leren en ontwikkelen. Op deze manier verminderen we het personeelstekort in de zorg, behouden we deskundige zorgprofessionals en verkorten we wachtlijsten.
Gesimuleerde werkplekken
Ontwikkelaars van medische en educatieve technologie dragen bij door nieuwe gesimuleerde leermiddelen te ontwikkelen, samen met zorgprofessionals en opleiders. Dankzij deze samenwerking zorgt DUTCH ervoor dat zorgprofessionals in opleiding 50% van hun opleidingstijd leren op een gesimuleerde werkplek. Dit gebeurt met behulp van:
- Fysieke simulatie, zoals klinisch redeneren of teamtraining met behulp van simulatoren met bijbehorende technologie;
- Virtuele simulatie, zoals virtual en augmented reality;
- Digitale leermiddelen, zoals e-learnings en games.
Door de inzet van deze beproefde leeractiviteiten, kunnen studenten altijd en overal veilig aan de slag met hun opleiding.
Kick-off themagroepen
Op 12 en 13 juni was de kick-off van de DUTCH themagroepen. LVO-commissielid Germaine Geerders was erbij om als teamlid deel te nemen aan dit mooie initiatief.
De tweedaagse bijeenkomst draaide om kennismaking met elkaar en met het zogenaamde Sim Scenario Canvas. De eerste dag richtte zich op het verkennen van dit canvas en het uitwerken van scenario's. Op de tweede dag lag de focus op Werkstroom 2 en een kennismaking met de technische partners. Beide dagen bestonden uit interactieve sessies, presentaties en groepsdiscussies, wat resulteerde in eerste concrete uitwerkingen en enkele vragen.
Het resultaat is een waardevolle basis van informatie en ervaringen voor de toekomst; de kick-off was een belangrijke stap in de missie van DUTCH om het zorgonderwijs te vernieuwen met simulatietechnologie.